PENGURUSAN KERJA DAN WAKTU

on Rabu, 26 November 2008



Oleh : Amin Idris

‘ Kita tidak akan pandai jika tidak mahu mencari, dan tidak semestinya kita perlu bergantung kepada kelompok atau kawan-kawan semata2… oleh itu, kita sendiri perlu mencari nilai tambah untuk komuniti. Kita perlu versatile samada dari sudut akademik, pembacaan dan sebagainya. Kebanyakannya kita biasanya MALAS kerana dipengaruhi oleh faktor URUS KERJA dan MASA. Hari demi hari, kerja semakin bertambah tetapi masa yang dimiliki tetap 24 jam sehari!!! Adakah anda mengeluh tidak cukup masa???? Cuba ada fikirkan, ada apa pada 1 minit??? ’

Em…. Aktiviti yang dilakukan untuk sesi ‘muhasabah’ ini ialah anda diminta berdiri, pejamkan mata dan selepas anda rasa dah CUKUP 1 MINIT, baru anda duduk di kerusi masing2…. Bagaimana??? Lama x?? Em..Baru kita sedar sebenarnya 1 minit itu sangat lama… Muhasabah untuk aktiviti ini… Kita sebenarnya telah rugi 1 minit, dan ini bermakna kita sebenarnya tidak tahu lagi kepentingan masa. Allah s.w.t telah bersumpah dengan masa ‘ Waddhuha’…’Walfajj’…’Wal ‘ass’ dan ini menunjukkan bahawa masa itu sangat penting.. Oleh itu, jangan memandang rendah pada 1 minit!!!

Jadi…apa yang perlu dilakukan???

1. KENALPASTI PEMBAHAGIAN HIDUP

Maksudnya senaraikan aktiviti yang biasa kita lakukan seperti bersukan,belajar, solat, kemas rumah etc.

Sebabnya kita perlu tahu apa yang kita biasa buat dan seterusnya buat LOG MASA!!!

2. SELAMATKAN MASA DARI ‘ PENCURI MASA

Cuba kita nilai berapa lama yang kita ambil untuk makan, mandi, pakai baju, mengumpat pok pek pok pek?? 10 minit?? Setengah jam?? 1 jam??

Setkan masa untuk setiap aktiviti yang dilakukan dan BERDISIPLIN!!!

Buat D.T.A (Duduk, Tulis, Atur) untuk ape yang perlu dibuat setiap hari.

3. RANCANG HIDUP KITA

Ini perlu dilakukan sebelum tidur :

Senaraikan tugasan mengikut KEUTAMAAN!!

Tetapkan masa, di mana dan bagaimana?

Jangan kufur nikmat, sekarang nie teknologi dah canggih.. boleh je tulis dalam handset tu….

SELF-REWARD kalau kita berjaya me’nyetel’kan kerja kita, dan PUNISHMENT kalau yang sepatutnya dibuat x dibuat!!

Elakkan melakukan sesuatu yang URGENT, susun mengikut susunan yang betul dan untuk mengelakkan Urgent, JANGAN lah suke BERTANGGUH!!!

Jangan jadi LONE RANGER, sepatutnya kerja kena berpasukan

1. ISI MASA YANG TERSEMBUNYI

­Sambil2 tunggu giliran, tunggu bas, tunggu nasik, tunggu lecturer, tunggu SMS yang tak sampai2 tu….apa salahnya baca buku ke, nota kuliah ke…

2. JADILAH ‘PENCURI MASA

Ha, kalau tadi jangan jadi pencuri masa sekarang nie kita kena jadi pencuri masa plak??? Macam mana tu???

Maksudnya kat sini…manfaatkan KUASA SINERGI melalui KERJASAMA

Kalau ikutkan suatu kerja tu siap setengah jam tapi sebab ada sinergi..so ianya mempercepatkan keje kite…. Di samping mengurangkan beban kerja orang…


3 ulasan:

A.M. berkata...

masa itu penting...
jadi memang baik untuk uruskan masa...
nasihat yang baik...

david santos berkata...

Great!!!
Congratulations!!!

Aimi Nabihah Mohamad berkata...

Pengurusan masa sering kita dengar..yg penting adalah disiplin..ayuh kita berusaha bersama..Masa tidak akan menunggu kita...