:: Wake up Your Monster ::

on Sabtu, 20 Disember 2008

Salam Motivasi

Pernahkah anda mendengar formula 3E Dr.HM Tuah? Kali ini saya ingin mengulas sedikit tentang salah satu E dalam formula ini. 3E merangkumi Extramind, Extramild dan Extramile.
Jom, bersama saya meneroka sedikit tentang Extramile. Nak tahu banyak2, kena jumpa Dr.Tuah lah yer..=)..

Extramile
Arus pemikiran manusia ada 4; beta, alpha, theta dan delta. Biasa dengar? Dalam sains/biologi ada dipelajari. Arus Extramile adalah Beta. Beta berada di tahap paling power, paling tinggi dan hebat. Ketika kita mengamuk, arusnya Beta. Ketika kita study 'gila' hingga larut malam, arusnya Beta. Ketika kita frust gila pun arusnya Beta. Pendek kata beta adalah pada tahap kita bersemangat sangat2...

Apa kaitan arus Beta dengan Extramile pulak ye? Ha, Extramile boleh dimaknakan sebagai Kuasa Lebih3 Jauh...Kalau bawak kereta tu, boleh sampai beribu2 KM dalam masa 3 jam..Wah,hebat tak?..Beta semasa kita Bersemangat...Semangat itulah Extramile...Macam mana pulak nak dapatkan Extramile ye?...Jom..kita perlu kejutkan 'someone'...

Wake Up Your Monster

Kita ada bela 'sesuatu' atau 'makhluk' ke dalam diri kita?...Tengok, kalau orang kena sampuk..semangatnya melampau2 power..mata pun merah menyala..Kita kena bela 'makhluk' juga ke kalau nak dapatkan Extramile dalam diri?...

Eh, tak perlu. Dalam badan kita sudah ada gergasi pun. Tahu tak?..Dalam badan kita ini ada gergasi yang sedang tidur. Tugas kita kejutkan gergasi itu untuk dapatkan banyak kebaikan yang boleh dilakukan oleh gergasi berkenaan. Kalau dia bangkit, kita akan power macam gergasi itu..Hebat tak kita nanti?..Hebat2...Tapi..macam mana nak kejutkan?..Payah juga ye...

Set Your Mind

Ha, cara nak kejutkan gergasi dalam diri kita ini, mind setting kita penting. Sentiasalah berfikiran positif dan optimis dengan diri sendiri. Cakap pada diri..'Aku Boleh Buat!', 'Aku Hebat!', 'Aku Power!' Cakaplah apa2 sahaja asalkan menunjukkan kita bukan lemah!...Kalau cakap 'Ala, aku ini ditakdirkan bodoh, nak buat macam mana?' ...sampai bila2 pun gergasi kita tak kan bangun2..lagi syok tidur kena tepuk,kena dodoi camtu...Rasakan diri kita 'BOLEH"...secara automatik kuasa minda berubah, semangat kita hadir..Gergasi kita bangun..
Gergasi itulah dalaman kita, semangat..Semangat itulah Extramile...

Tapi awas, jangan sampai lupa diri..sehingga perkecilkan orang lain..Sangka diri hebat untuk dapatkan Extramile...Bukan untuk menunjuk2 pada orang lain, Janganlah pula jaja pada orang lain...'Kau tahu tak, aku ini hebat! Boleh buat apa sahaja!'..Jangan!..Itu dah sampai tahap bangga diri..Cukuplah cakap pada diri sendiri..biar telinga sendiri mendengarnya...

Tapi janganlah sampai riak pulak...Kena ingat..Setiap yang kita lakukan mestilah dengan bersama Kuasa Tuhan..Takdir Tuhan..Allah kan menilai kita melalui setiap usaha kita...Jadi, kejutkan gergasi kita ini dikira sebagai usahala kan..Sudah kejutkan gergasi anda??...

Biar 'Monster' Dukung Kita

Ada sms, "Kadang-kadang jiwa ini perlukan sesuatu, tapi aku tiada kekuatan untuk mencapainya, aku lemah."

Kata Dr.Tuah, inilah dikatakan menepuk punggung gergasi, mendodoi gergasi supaya lebih lena tidurnya. Sudah tahu jiwa perlukan sesuatu, tapi selalu sebut pada diri bahawa diri aku ini lemah dan tak mungkin mencapainya...Ai..semakin lenalah gergasi itu..
Kenapa bila rasa diri lemah, kata aku ini lemah..ha..cuba tukar..kata aku tak lemah.Siapa kata aku lemah? Siapa kata aku tak okay? Aku okay jer..Ha, kan lebih baik..kan mengejutkan dalaman kita itu..gergasi kita itu..

Mengejutkan gergasi kita adalah satu elemen dalam formula 3E untuk dapatkan Extramile, perbatuan lebih jauh dan luar biasa. Tiada ruginya membangkitkan semangat kita...

Ramai berkata "Setiap pagi, saya bangun rasa malas je nak pergi kerja, nak pergi sekolah,nak pergi kuliah, itu yang jadi terbarai semua kerja, terbarai semua tumpuan dalam belajar"

Kata Dr.Tuah, " Bukan malas, sebab tak kejutkan gergasi yang ada dalam diri. Kita sudah bangkit,bangun tetapi gergasi masih tidur. Maka kita yang membawa gergasi yang berat itu, yang masih lena itu, mendukung gergasi itu. Sepatutnya gergasi yang bawa kita. Barulah kita rasa power!"

Jadi..apa lagi..Kejutkan Gergasi dalam Diri Anda...Biar Gergasi dukung Anda...Untuk dapatkan Extramile..perbatuan yang luar biasa..semangat yang luar biasa hebanya...minda berada di tahap Beta...bukan delta..Ayuh, kita membina diri bersama!!...